23948sdkhjf

Bæredygtigt tøj vinder frem på hylderne

Mens modellerne indtager catwalken i den københavnske modeuge, syner bæredygtighed og social ansvarlighed måske ikke af noget. Men skinnet bedrager. Ifølge Dansk Erhverv og WEAR vil de kommende år vise en kraftig vækst i det bæredygtige tøj på hylderne.
- Vi ser en stærk tendens til, at både de store brands og de mindre designvirksomheder satser på mere bæredygtige tøjkollektioner, hvor tøjet er produceret med omtanke for miljø og mennesker, og uden at gå på kompromis med design og kvalitet. Bæredygtighed skal stadig rime på lækkerhed, siger Louise Koch, CSR-chef i erhvervsorganisationen Dansk Erhverv.

Lettere at finde bæredygtigt tøj på hylderne
For få år siden skulle man lede længe i almindelige butikker efter bæredygtigt produceret tøj. Og ofte var det synonymt med let brunlige undertrøjer af ubleget bomuld. Det billede er vendt. I supermarkederne ligger farverigt økologisk undertøj til børn side om side med det øvrige udvalg. Og i tøjbutikkerne på Strøget vinder tøjkollektioner frem, som har særligt fokus på bæredygtighed.

Vero Moda, et brand under Bestseller, lancerede i februar 2014 den nye tøjlinje Green Attitude, hvor ambitionen er at tilbyde kunderne tøj i flot design og kvalitet til den rigtige pris, samtidig med, at der er taget ekstra hensyn til bæredygtighed i produktionen. Det kan være produkter, som er produceret af økologisk bomuld eller materialer baseret på genbrugsfibre, eller jeans produceret med et lavere forbrug af vand, energi og kemikalier. Serien er blevet taget godt imod af kunderne og salget har netop rundet 1 million stykker tøj.

- Vi vil gerne være med til at nedsætte miljøbelastningen ved produktion af tøj, og med Green Attitude linjen tager vi de første skridt til at arbejde mere bredt med bæredygtighed i tøjproduktionen, så vi kommer op på næste niveau, der rækker videre end at bruge økologisk bomuld, som vi allerede har gjort i flere år. Vi vil løbende udvide Green Attitude serien med nye varer, og vi håber, at det vil vokse sig større i fremtiden, efterhånden som kunderne for alvor får øjnene op for det, siger Katrine Milman, CSR-specialist i Bestseller.

Vil forbrugerne overhovedet have bæredygtigt tøj?
På trods af stor opmærksomhed på modebranchens sociale ansvarlighed, er der generelt blandede salgstal på det mere bæredygtige tøj. Det er i tråd med en række undersøgelser, som bekræfter, at de primære kriterier for forbrugerne fortsat er pris og kvalitet, stærkt efterfulgt af design og funktionalitet. Senest har FDB’s Grønne Forbrugerindex vist, at kun 5 % på nuværende tidspunkt køber økologisk tøj, mens 12 % overvejer at gøre det. Mere end 40 % angiver, at det kunne de ikke finde på. Det er der flere forklaringer på:

- Bæredygtighed er ikke rigtigt et valgparameter, når man står i butikkerne og vælger tøj, og øko-tøj lyder bare ikke specielt sexet. Så det er i høj grad et spørgsmål om at ændre forbrugernes bevidsthed og gøre bæredygtighed til noget attraktivt. Og hvis nogen kan ændre det, er det jo netop modebranchen. Så når filmstjernen Penélope Cruz stiller op på den røde løber i en bæredygtig kollektion fra H&M, er vi på vej i den rigtige retning, siger Louise Koch.

Ny vejviser til bæredygtigt tøj
En anden barriere for at højne salget af det bæredygtige tøj er, at forbrugerne ikke rigtigt ved, hvad de skal se efter. Selvom en tøjproducent har gode systemer for social ansvarlighed, fremgår det ikke nødvendigvis af mærket i nakken på den fine festkjole eller det lækre jakkesæt. Men der kan forbrugerne om få år se frem til en ny vejledning, der skal gøre det nemmere at sammenligne og vælge.

En lang række af verdens største internationale tøjproducenter, inklusiv de danske virksomheder Bestseller, Ecco og IC Companys, er gået sammen i en international sammenslutning, Sustainable Apparel Coalition (SAC). Her arbejder man på at udvikle en fælles international standard kaldet Higg Indexet, der skal gøre det muligt for forbrugeren at sammenligne og vælge tøj på bæredygtighed ud fra en simpel point-skala, som blot bliver en ekstra mærkat på tøjet.

- Vi er med i SAC fordi vi mener, at det kommer til at sætte standarden for arbejdet med bæredygtighed i modebranchen fremadrettet. Og det vil vi naturligvis gerne være med til at bidrage til. SAC har udviklet nogle gode værktøjer, som vi kan have nytte af at arbejde med i Bestseller i vores arbejde med at højne niveauet for miljø og social ansvarlighed i leverandørkæden, siger Katrine Milman, CSR-specialist i Bestseller.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.102